Citytrip / ruimtelijke inrichting

Nieuwe mogelijkheden en creatieve invullingen voor werkruimtes, leegstaande panden en openbare ruimtes

Na een vakantie kijk je vaak met een ander oog naar je eigen omgeving. De waarmakers van de Creatieve Coöperatie kijken altijd met die frisse blik. Naar de ontwikkeling van maatschappelijk vastgoed, naar nieuwe mogelijkheden voor leegstaande panden, naar creatieve invullingen van openbare ruimtes of frisse impulsen voor nieuwe en bestaande werkruimtes. Dat doen we met oog voor de gebruiker en de omgeving, kennis van zaken en een rugzak vol ervaring. We kijken door belemmeringen heen en denken buiten de kaders van het voorspelbare. 

Zo maakten twee ondernemers uit de Creatieve Coöperatie een fietsroute voor de Architectuur Biennale Zwolle. En zorgde de Boom Battle voor meer groen in de stad.

Architectuurroute op de fiets

Zwolle is een stad in transitie. De openbare ruimte levert creatieve ideeën op en leegstaande gebouwen krijgen een herbestemming. Om mensen kennis te laten maken met die laatste ontwikkeling, bedachten Bureau Links en Buro1Hoog een architectuurroute door Zwolle.

Al fietsend verkenden geïnteresseerden de route tijdens de Architectuur Biennale Zwolle in 2014 . Op vier locaties, waaronder de Creatieve Coöperatie (een voormalig schoolgebouw), zagen de deelnemers gebouwen met een nieuwe bestemming. Overal stapten de fietsers af, want bij elke locatie was iets te zien of te doen. In de Grote Kerk luisteren naar een orgelconcert, een lezing over de Spoorzone in het oude Postkantoor en een heerlijke maaltijd door Cook & Zopie bij de Creatieve Coöperatie. De Zwolse Architectuur Biënnale werd georganiseerd in opdracht van de Gemeente Zwolle.

Thijs Verster (Buro1Hoog): ‘Samen met Gerben Hoetink (Bureau Links) bedachten we deze fietsroute. Onze werkplek, de Creatieve Coöperatie, was het uitgangspunt. Al snel bleek dat onze kennis en ervaring mooi op elkaar aansloot’. ‘Voor Thijs en mij was het onze eerste samenwerking. Het was leuk om te ontdekken dat we vanuit verschillende disciplines toegevoegde waarde creëerden. Het was de start van meerdere succesvolle co-creaties’, vertelt Gerben.

Boomtuintjes: de Boom Battle

De wereld mooier maken door het inzetten van creativiteit. Met die gedachte is de ‘Boom Battle‘ in het leven geroepen. De Creatieve Coöperatie organiseerde in 2014 deze groene wedstrijd, waarbij Zwollenaren werden uitgedaagd om hun leefomgeving mooier te maken.

Bijna iedereen heeft wel een boomtuintje. Dit is een stukje grond rondom een boom in de openbare ruimte. Gewoon in je straat. De Boom Battle motiveerde mensen om dit stukje grond zo leuk mogelijk aan te kleden. Nu zien heel wat Zwolse boomtuintjes er een stuk aantrekkelijker uit. De hoofdprijs was een straatfeest ter waarde van 750 euro. De prijs werd uitgereikt door een vakjury, bestaande uit wethouder Filip van As en tuinarchitect Harry Pierik.

Binnen de Creatieve Coöperatie werkten ondernemers Asselien, Gooitz en Organisatiemeester hier samen aan. Ook was er medewerking van De Groene Loper, Stichting Woonservice en deltaWonen.  Directeur Eefke Meijerink krijgt enthousiaste reacties: ‘We hebben mensen geïnspireerd om hun creativiteit in te zetten op een eenvoudige manier, waar ook anderen van mee kunnen genieten. Dat merk ik omdat we nu vaker gevraagd worden om mensen, organisaties of bedrijven verder te helpen met het verbeteren van de uitstraling van hun omgeving.