Tijdreis / productontwikkeling

Wij realiseren jouw ideeën in innovatieve producten

Om er zeker van te zijn dat jouw eindbestemming er uitziet zoals jij die voor ogen hebt, zet je de waarmakers van de Creatieve Coöperatie in. Want wat jij in je hoofd hebt, kunnen wij realiseren. Met onze creatieve beelddenkers en tekstmakers, onze praktische houtbewerkers en meubelmakers en met heel veel andere inventieve geesten die wij hier in huis hebben, brengen we jouw ideeën tot leven. In 2D of 3D. Dat geldt overigens niet alleen voor ideeën die ‘af’ zijn. Ook met een wild concept, een vaag proefballonnetje of een onuitgewerkte gedachte gaan we graag aan de slag. 

Zo ontstond uit een samenwerkingsverband van ondernemers een 3D-miniatuur van de Glazen Engel. En zijn er meerdere ondernemers binnen de Creatieve Coöperatie betrokken bij een nieuw concept van de goudsmeden van Goudwerk:

3D-miniatuur van de Glazen Engel

Op de Grote Markt in Zwolle staat een beeld van aartsengel Michaël, de beschermheilige van de stad. Deze 3,5 meter hoge Glazen Engel is een kunstwerk van Herman Lamers.

Bij de Zwolse freelance onderzoeksjournalist Jan Taco te Gussinklo ontstond het idee om een 3D miniatuurreplica te (laten) maken. Hij zag er een mooi PR-artikel in, dat tegelijk de innovatieve kant van Zwolle, het 3D printen, etaleerde. Jan Taco stapte met dit idee naar de Creatieve Coöperatie, waar hij als freelancer van iGlow Media kind aan huis is. Grafisch ontwerper Thijs Verster (Buro1Hoog) werd gevraagd om mee te denken. Voor het daadwerkelijke 3D printen werd een extern bedrijf gevonden binnen het Polymer Science Park. Met alle partijen om tafel volgden er gesprekken over materiaal, prijs en vormgeving van de verpakking. Thijs ontwierp de verpakking en schreef de begeleidende tekst. Eefke, directeur CC, faciliteerde de gesprekken.

Het idee kwam tot uitvoering en de 3D miniatuur Glazen Engel werd geprint. Tijdens een officieel moment werd het eerste exemplaar uitgereikt aan wethouder Nelleke Vedelaar. Vervolgens zijn verschillende exemplaren verkocht via een aantal verkooppunten in de stad (Waanders in de Broeren, VVV, Museum de Fundatie).

Omsieraden: verhalen over oud goud

Oud goud omsmelten en er iets nieuws van maken, komt vaak voor. Dit hergebruik is naast ‘groen’ ondernemen ook bijzonder door het verhaal achter het oud goud. Dat is precies waar het concept Omsieraden over gaat.

Goudsmeden Annetje Bierma en Marjolein Müller werken samen in hun werkplaats in de Creatieve Coöperatie (Goudwerk). Annetje: “Mensen vertellen altijd graag het verhaal achter het oud goud. Over wie het vroeger heeft gedragen en van wie ze het hebben geërfd.” De twee ondernemers wilden die verhalen graag opschrijven en publiceren. Liefst met foto’s en hoe het maakproces verliep. Marjolein: ‘Daarnaast wilden we ook de mogelijkheid om bij bepaalde opdrachten er een klein geprint boekje van te maken.’ Voor de uitvoering praatten ze met communicatiebureau Zecht, dat aan de overkant van de gang werkt. Samen met Amy Matser, stagiair van Zecht, bedachten ze de naam Omsieraden en een logo. Voor de uitwerking – een website, verzamelen van content en invulling van de boekjes  – zochten ze de samenwerking met Ivette Halkes (Creativette). Het leuke van de samenwerking tussen Goudwerk, Zecht en Creativette, die flexwerkt in de CC, is het laagdrempelige contact – ze lopen zo bij elkaar binnen.